Zelf je oude auto batterij vervangen
Iedere autobezitter heeft er wel eens mee te maken gehad of zal er ooit mee te maken krijgen: onvoorziene en vooral onverwachte hoge kosten bij een defect aan de auto. Maar voor wie niet bang is zelf de handen uit de mouwen te steken en een beetje handig is kunnen heel veel kosten bespaart worden. In deze nieuws-flash wordt het vervangen van de auto batterij behandeld.
Het vervangen van de oude batterij voor een nieuwe batterij
Voor het vervangen van een autobatterij is over het algemeen niet al te veel gereedschap nodig. Begin altijd met het los maken van de min-klem.Als je zou beginnen met de plus en je gereedschap komt in aanraking met de carrosserie (lees: massa) maak je kortsluiting met de eventuele gevolgen van dien. Na het los maken van de min maak je de plusklem los, deze zijn meestal los te halen met een ringsleutel 8 of 10. Uiteraard kan dit ook met een ratel en een dopje in de juiste maat. In sommige gevallen zijn de klemmen bevestigd met vleugelmoeren die je met de hand of eventueel een tang los kan draaien. Daarna moet de bevestiging van de batterij zelf los gemaakt worden. De twee meest gebruikte bevestigingen zijn met een beugel over de autobatterij of met een bevestigingsplaatje tegen de voet van de accu. Bij de eerste variant draai je de moeren aan de bovenkant van de klem voor een groot gedeelte los. De bouten waar de moeren op geschroefd zijn zijn vaak lange bouten met aan het uiteinde een bochtje die in een sleuf onder de accubak gedraaid zijn. Doordat de moeren aangedraaid zijn kunnen de bouten nergens heen maar als je ze ver genoeg los draait kun je de bout uit de sleuf draaien en de hele beugel compleet met bouten van de oude batterij afhalen. De bevestiging met een plaatje tegen de voet is de makkelijkste van de twee, deze is te demonteren door de enkele bout die door het plaatje geschroefd zit los te draaien. In sommige gevallen is het wel noodzakelijk om in het bezit te zijn van ratel met lang verlengstuk en passende dop omdat er te weinig ruimte is voor een steek- of ringsleutel. De meest gebruikte maten voor deze bout is 10,11,12 en 13, afhankelijk van het type auto. Europese auto´s gebruiken vaak 13, terwijl Aziaten vaak met 12 werken.